Kymmenkunta pääkaupunkiseudun toimittajaa kiertelee Goviniuksen talon pientä puutarhaa, kuuntelee tarinaa talon historiasta, maistelee talon emännän leivonnaisia ja pääsee piipahtamaan pian 200 vuotta täyttävän talon sisätiloihin.
Ihastumista ei peitellä. Kyse on Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorin toimittajamatkasta, jonka tavoitteena on saada pienelle rannikkokaupungille valtakunnallista julkisuutta.
Cursor on tänäkin vuonna tuonut jo kaksi toimittajaryhmää Etelä-Kymenlaaksoon erilaisille teemamatkoille.
– Osumia tulee joka kerta eli aina joku osallistuja myös tekee käyntinsä perusteella jutun, vakuuttaa Cursorin matkailumarkkinoinnista ja viestinnästä vastaava Viktoria Shishkova. Enää ei tavoitella vain perinteisiä juttuja printtimediassa, vaan myös mainintoja sosiaalisessa mediassa.
Maalla -lehden tuottaja Erja Salovaara myöntää, että sosiaalinen media on printtimediaa huomattavasti tehokkaampi ja nopeampi keino päästä julkisuuteen. Juuri siksi Cursorin Haminan matkallekin osallistui lifestyle-, design- ja sisustusmedialle kirjoittavia freelance-toimittajia ja bloggareita.
Tällä kerralla toimittajat saivat tietoa kesän Tattoo-tapahtumasta ja Haminan Linnoituksen Wanhat talot ry:n osuudesta tapahtumaan. Juuri vanhat talot tarinoineen tuntuivat kiinnostavan useimpia osanottajia. Tuottaja Erja Salovaara oli Haminassa vasta toista kertaa, ja piti näkemästään.
Julkisuuteen päästäkseen kaupunki tarvitsee omaleimaisuutta, nostalgiaa. Ihmiset kaipaavat viehättävää, pienimuotoista näytettävää, kuten tässä pihassa. Pöydässä ruusukupit ja ihana tunnelma musiikkeineen, kuvailee Salovaara.
– Rillumareitä on muualla tarjolla ihan kylliksi!
Vapaa toimittaja Reija Ypyä saa toimittajamatkoilta yleensä aina jutunaiheen, vaikka mitään julkaisupakkoa ei olekaan.
– Yleensä kuitenkin yritän etsiä oman aiheen, hän sanoo. Ypyä kävisi mielellään mm. Ulko-Tammiossa, sillä ulkosaariston suosio on nousussa.
– Mutta kun ei ole omaa venettä, niin eihän sinne pääse, hän sanoo. Haminan ongelmana matkailijan kannalta hän pitää myös sitä, että julkiset kulkuyhteydet kaupunkiin ovat heikot.
Ypyän mukaan Haminan kaltaiset pienet paikkakunnat voisivat myös tarjota nykyistä enemmän vaatimattomia ja halpoja majoituspaikkoja, koti- tai jopa aittamajoitusta.
– Vähempäänkin tyytyväisiä matkailijoita on näinä aikoina vaikka kuinka paljon, mutta tarjolla on usein vain korkeatasoisia palveluita kalliilla hinnalla.
Kilpailu medianäkyvyydestä on kova, ja sen voi voittaa vain erottumalla joukosta.