Poliittinen mainonta

Poliittisen mainonnan avoimuusilmoitus (TTPA-asetus) on pakollinen kaikelle
poliittiselle mainonnalle EU:ssa. Asetuksen tavoitteena on lisätä läpinäkyvyyttä ja helpottaa lukijoita ymmärtämään, kuka mainoksen on rahoittanut.

Mainostajana olet itse vastuussa siitä, että avoimuusilmoitus täytetään oikein, vaikka mainonnan toteuttaisi mainostoimisto tai julkaisija, kuten Reimari. 

Mainos katsotaan poliittiseksi, jos se liittyy vaaleihin, kansanäänestykseen tai lainsäädäntöön, tai jos sen tarkoitus on vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon.

Mainostajan velvollisuudet

1. Tarkista tarve. Tee avoimuusilmoitus, jos mainontasi pyrkii vaikuttamaan
politiikkaan, vaaleihin tai lainsäädäntöön.

2. Kerää tiedot. Tarvitset mainostajan (sponsorin) tiedot, vastuuhenkilön, kampanjan keston, kokonaiskustannukset, rahoituslähteet ja mahdolliset verkkomainonnan kohdentamiskriteerit.  Avoimuusilmoitus on toimitettava mainostajan toimesta hyvissä ajoin ennen mainoskampanjan suunniteltua alkua.

3. Täytä julkaisijan lomake. Käytä Reimarin verkkolomaketta tietojen toimittamiseen. 

3. lisätä mainokseen:

  • merkintä ”Poliittinen mainos”
  • rahoittajan nimi
  • linkki tai QR-koodi yksilöityyn avoimuusilmoitukseen
  •  

Julkaisijan vastuut

Lehtenä huolehdimme, että:

  • tunnistamme poliittiset mainokset
  • pyydämme ja säilytämme vaadittavat tiedot
  • julkaisemme avoimuusilmoitukset verkkosivuillamme
  • merkinnät ja linkit ovat selkeästi näkyvissä kaikissa poliittisissa mainoksissa
  • noudatamme EU:n velvoitetta raportoida verkkomainokset myös yhteiseen rekisteriin

Mainosmateriaalin vaatimukset

Mikäli mainostaja valmistaa itse mainosmateriaalin, materiaalin täytyy sisältää tarvittavat materiaalit, jotta voimme julkaista sen: 

  • ”POLIITTINEN MAINOS” -teksti selkeästi, lihavoituna ja visuaalisesti erottuvana.
  • Rahoittajan nimi (liikenimi tai luonnollisen henkilön etu- ja sukunimi) on ilmoitettava suoraan mainoksessa. Jos rahoittaja ja sen määräysvaltaa viime kädessä käyttävä taho ovat eri, molemmat on mainittava.
  • Rahoittajan määräysvaltaa käyttävän tahon nimi (liikenimi tai luonnollisen henkilön etu- ja sukunimi). Tieto on ilmoitettava, jos rahoittaja on jonkin sellaisen tahon määräysvallassa, jolla on ratkaiseva vaikutusvalta sen elinten kokoonpanon, äänestysten tai päätösten suhteen (esim. konsernin emoyhtiö).
  • Aihe – esim. vaalit (”Eduskuntavaalit 2025”), kansanäänestys, lainsäädäntöhanke tai sääntelyaloite, johon mainos liittyy.
  • Linkki tai QR-koodi avoimuusilmoitukseen, josta löytyy tarkemmat tiedot mainoksesta ja sen rahoituksesta ja maksajasta. Linkin tai QR-koodin on vietävä käyttäjä suoraan kyseisen mainoksen omaan, yksilöityyn avoimuusilmoitukseen. Se ei saa ohjata yleiselle sivulle, jossa näkyvät kaikki ilmoitukset. Merkinnät ja avoimuusilmoitus (tai linkki tai QR-koodi avoimuusilmoitukseen) tulee esittää yksittäisessä laatikossa, joka erottuu taustasta. QR-koodin suositeltu minimikoko on 20 x 20 mm.