Harjun Oppimiskeskuksessa järjestettiin viime viikolla metsäpäivä ja samalla tutustumispäivä myös muihin Harjun luonnonvara-alan opintoihin. Päivä oli tarkoitettu erityisesti yhdeksäsluokkalaisille ja heidän omaisilleen, mutta myös muille alan opinnoista kiinnostuneille.
– On hienoa, että vanhemmatkin on kutsuttu, haminalaiset 9. luokan poikien äidit Suvi Ahola ja Janna Pohjankoski toteavat.
– Tämä ympäristö on ihana, ja on tarpeellista päästä tutustumaan oppilaitokseen. Olemme nähneet mm. asuntolan ja ruokalan, ja jutelleet opintojenohjaajan kanssa. Nyt on paljon selkeämpi kuva opiskelusta itselläkin ja osaa paremmin tukea nuorta, kun hän tekee päätöstä jatko-opinnoista.

– Metsäala on ihan mukava, saa olla paljon ulkona ja tehdä käsillä töitä, tuumii kotkalainen Leo, joka opiskelee ensimmäistä vuotta metsäalalla.
– Raivaussahan kanssa on tehty jo aika paljon hommia.
Metsäpäivään tultiin osasta Kymenlaakson kouluja isommalla porukalla, mm. Virojoelta koko yläaste seitsemännestä luokasta yhdeksänteen. Kaakon 4H -kerhon hankerahalla osalle kouluista voitiin järjestää bussikuljetus paikalle.

– Opinnoista kiinnostuneita nuoria perheineen on tullut muualtakin Suomesta, ainakin Loimaalta ja Porvoosta olen tavannut ihmisiä, kertoo oppimiskeskuksen rehtori Mika Palosara.
– Luonnonvara-ala on arvostettava koulutusala, se on monella tapaa taloutemme perusta. Meillä Harjussa voi opiskella metsäalan lisäksi maatalous-, puutarha-, luonto ja ympäristö- sekä hevosalaa.

Luonnonvara-alan perustutkintoon tähtäävän toisen asteen oppilaitokselle tärkeitä ovat erilaiset sidosryhmät ja mm. alalle harjoittelu- ja oppisopimuspaikkoja sekä työpaikkoja tarjoavat yritykset. Harjun metsäpäivän ideanikkarina toimi Mika Kauppila, jonka yritys Mikan Metsätyö Oy on tarjonnut runsaasti harjoittelupaikkoja oppimiskeskuksen opiskelijoille.
– Metsurien keski-ikä on 60 ikävuodessa, Alalle tarvitaan nuoria, sillä työlle löytyy kysyntää, Kauppila sanoo.
Kauppila sai tänä keväänä Metsämiesten Säätiön ”Työyhteisön hyvä tyyppi ”-stipendin tunnustuksena oppilaitosyhteistyön ennakkoluulottomasta kehittämisestä ja nuorten kannustamisesta eteenpäin opinnoissaan.

