Sikafarmi Customs ry:n Bastioni car show veti jälleen telttakatoksen täyteen harrasteajoneuvojen ihailijoita. Näytteillä oli 137 erilaista ajoneuvoa, rekasta minimopoon. Yleisöä kävi paikalla arviolta 4400 henkeä. Yleisöäänestyksessä näyttelyn kauneimmaksi autoksi valittiin kuusankoskelaisen Toni Lappalaisen Audi 7.
Haminalainen Eppu Toivanen toi näyttelyyn vuoden 1964 Rambler Americanin. Auton hieman karun ulkokuoren alla sykkii vahva sydän.
– Tämä on tällainen rotta sleeper, Toivanen sanoo 60-vuotiaasta autostaan.
Sleeperit ovat tyylissä kokonaan oma lukunsa. Ne ovat autoja, joiden ulkonäkö pettää. Ruosteinen ja arpinen kuori pitää sisällään pieteetillä viritettyä suorituskykyä.
– Siinähän se juju onkin. Tällä voi vähän kiusata sporttisemman näköisiä menopelejä. Mutta jos näitä aletaan kiillotella ja kaunistella, katoaa alkuperäinen idea.
Rambler tuli Suomeen alunperin Sulkavalle maalaistaksiksi. Sieltä sen tie vei Toivasen tutun autoharrastajan hoiviin Lemille. Toivaselle auto tuli tämän vuoden toukokuussa.
– Ostin kun tunsin tekijän joka oli rakentanut autoa uusiksi. Alkuperäistä Rambleriahan tässä on vain kori. Autoon on vaihdettu Chevroletin V8-moottori ja vaihdelaatikko, edessä Mersun levyjarrut ja takana Volvon. Kardaaniakseli itse tehty.
Toivanen on rassannut autoja junnuikäisestä lähtien. Omasta tallista löytyy kuusi harrasteajoneuvoa, Ramblerin lisäksi mm. pari Volvo Duettia, Fiat 600 ja Moskvitsh Elite.
– Olen tällainen sekakäyttäjä. Euroautojen laittelu on amerikanautoja halvempaa.
Monelle harrasteauton omistajalle auton rassaaminen on se tärkein juttu. Eikä se välttämättä ole aina yksinäistä puuhailua, vaan päinvastoin: autoja laitetaan ja niihin liittyviä ongelmia pohditaan yhdessä kavereiden kanssa.
– Kesäisin käydään miiteissä. Talvi on sitten hiljaisempaa sen puolesta. Silloin saatetaan lähteä sunnuntaiajelulle ja kokoonnutaan porukalla kahville.
Kuvituskuvat on ottanut Pekka Autio.