Pieksämäelle rakenteilla olevan Niinimäen tuulipuiston voimalakuljetukset alkavat maanantaina 26.8. Voimalaosia kuljetetaan Haminan satamasta sekä Lappeenrannan että Kouvolan kautta.
Kuljetukset kestävät kaikkiaan noin neljä kuukautta ja niitä on viikottain muutamia.
Kuljetuksiin käytetään Haminan alueella kahta eri reittiä. Toinen reitti kulkee satamasta seututeitä 372 ja 170 valtatielle 7 jatkaen Kouvolan ja Heinolan kautta Mikkeliin. Toinen reitti kiertää kaupungin pohjoispuolelta, josta matka jatkuu seututie 170:ä Lappeenrannan kautta Mikkeliin. Pohjoispuolen reitti kulkee asuinalueiden läheltä, joten alueella liikkujia pyydetään huomioimaan kuljetukset.
– Erikoiskuljetuksesta kerrotaan kaksi tuntia ennen liikkeellelähtöä Fintrafficin liikennetiedotteissa. Periaatteena on välttää ruuhka-aikoja, jotta kuljetuksista olisi mahdollisimman vähän häiriötä, kertoo hankkeesta vastaava tuulivoimalan valmistaja OX2:n projektipäällikkö Ville Häkkinen.
– Yksi kuljetussaattue sisältää pääsääntöisesti kolme voimalaosaa. Niitä voivat olla esimerkiksi yhden voimalan kaikki kolme siipeä, jotka matkaavat työmaalle peräkkäin omissa rekoissaan. Pisimmillään saattue on yli 300 metriä, Häkkinen kuvaa.
Jokaisen saattueen edessä ja takana liikkuvat liikenteenohjausautot, jotka tarvittaessa ohjaavat muuta liikennettä. Turvallisuussyistä kuljetuksia ei saa lähteä ohittamaan itsenäisesti, vaan ainoastaan liikenteenohjaajan luvalla.
Lappeenrannan kautta Mikkeliin kiertävä reitti on käytössä elokuun 26. päivästä marraskuun loppuun, ja Kouvolan reitti syyskuun lopusta joulukuun alkuun.
Tuulipuistoon toimitetaan yhteensä 22 voimalan osat. Kuljetettavia osia kuten siipiä, tornilohkoja, konehuoneita ja napoja on yhteensä 352.