Haminan matkailu- ja yhteyspäällikkönä elokuun alussa aloittanut Marika Auvinen näkee Haminan mahdollisuudet matkailussa laajoina ja monipuolisina.
– Hamina on monella tavalla vastakohtien kaupunki, jonka matkailulle sijainti idän ja lännen välillä luo kilpailukykyä, sanoo Auvinen.
– Haminassa voi kokea merellisiä kokemuksia, maaseudun kulttuuria sekä kansainvälisesti ainutlaatuista kaupunkimiljöötä. Myös Saimaan alue sekä pääkaupunkiseutu ovat lähellä,
– Vetovoimaisia tekijöitä on paljon mutta niitä hyödyntäviä palveluntarjoajia voisi olla enemmänkin: Lisäksi jo olemassa olevia asioita tulisi tuotteistaa ja tuoda helpommin ostettavaksi. Haminasta löytyy todella mielenkiintoisia tarinoita, joiden ympärille voi helposti rakentaa matkailutuotteita.
Auvinen aikoo olla inspiraation lähteenä yrittäjille ja luoda uusia verkostoja yrittäjien kesken. Hänellä on laaja perspektiivi matkailualasta Suomessa ja hän on asunut useita vuosia myös maailmalla.
– Minulle Hamina muistuttaa hieman keskieurooppalaista pientä kaupunkia, luonto- ja kulttuurimatkailun mahdollisuudet Haminassa ovat valtavat. Meri on tärkeä elementti, mutta tarvitsemme uusia ohjelmapalveluyrittäjiä viemään matkailijoita Haminan luontoelämysten äärelle. Kaikki matkailijat eivät ole omatoimisia retkeilijöitä.
– Haminassa on ympäri vuoden hienot puitteet erilaisten tapahtumien järjestämiseen. Hamina Bastionia on kyettävä hyödyntämään vielä enemmän.
Marika Auvinen kannustaa alan toimijoita panostamaan digitaalisuuteen.
– Yrityksen kotisivut ovat yrittäjän käyntikortti, perustiedot tulisi olla myös vaikkapa englanniksi. Samoin palveluiden tulee olla helposti ostettavissa verkosta vaikkapa verkkokaupan avulla. Vastuullisuudesta viestimiseen tulee myös panostaa ja tuoda esille yrityksen omia arvoja.
– Matkailijat arvostavat yhä enemmän yrityksiä, jotka ottavat ympäristö-, kulttuuriset ja sosiaaliset arvot huomioon ja viestivät niistä aktiivisesti omassa markkinoinnissaan.
– Yrittäjän täytyy tunnistaa omat kohderyhmät ja olla aktiivinen myös sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi virtuaalinen retki Haminaan voi toimia inspiraation lähteenä loman suunnittelussa.
Auvinen uskoo matkailun asiakaslähtöiseen kehittämiseen, missä palvelun käyttäjä otetaan mukaan kehitystyöhön. Senvuoksi on hänen mielestään todella tärkeää, että asiakaskokemusta mitataan aktiivisesti eri tavoin.
– Puhutaan tiedolla johtamisesta, jossa monella haminalaisella yrittäjällä on vielä kehitettävää.
Marika Auvinen opiskelee töiden ohella innovaatiojohtamista Itä-Suomen yliopistossa. Hän haluaa oppia uutta joka päivä ja kehittää osaamista laaja-alaisesti. Paikallistietouttta ja Haminan historiaa Auvinen oppii Haminan seudun oppaiden opaskurssilla.
– Ensi kesäksi on valmistumassa todella monipuolinen ja kielitaitoinen ryhmä uusia Haminan seudun oppaita kertomaan matkailijoille maailmanluokan kaupungin historiasta ja nykypäivästä.
Kesästä 2022 tulee vauhdikas tapahtumakesä, mutta kehitystyössä täytyy Auvisen mukaan myös uskaltaa visioida Haminan matkailua vuosia pidemmälle.
– Kehitystyö on usein hidasta ja vie aikaa, mutta on asioita, joihin voidaan reagoida nopeastikin. Kaikki kehitysehdotukset otan mielelläni vastaan, sillä matkailun kehitystyötä ei tehdä vain matkailijoille, vaan ennen kaikkea myös paikallisille asukkaille, toteaa Auvinen.