Reimarin erikoisnumero on ilmestynyt 30.12.2024 poikkeuksellisesti vain verkossa. Jakelupäivien osuttua arkipyhään paperilehden jakelua ei ollut saatavilla. Käy lukemassa erikoisnumero, mukana lukijoiden vuoden 2024 kohokohtia!

Uudistus vei väärään suuntaan

Vuonna 2018 hyväksytty ajokorttiuudistus on mennyt monin tavoin pieleen ja osoituksena siitä on päivälehdistä voitu lukea liian paljon ja liian usein uutisia nuorten kuljettajien kolareista.

Kymmeniä 15-17-vuotiaita nuoria kuljettajia on menehtynyt ajokorttiuudistuksen jälkeen ja Trafin johdolla pohditaankin parhaillaan ajokorttiasetuksen muutoksia.

Kohdistuvatko syyttävät katseet ajokorttiuudistuksen laatijoihin, liikenteen valvojiin vai perheissä opittuun ajokulttuuriin?

Vuoden 2018 uudistuksen tavoitteena oli mahdollistaa ajokortti nuorille poikkeusluvalla jo 17-vuotiaana. 90 % poikkeuslupaa hakeneista luvan myös sai, mutta se jäi valvomatta, monellako luvan hakijoista oli vedenpitävät perusteet hakemukselleen!

Lupamenettelyn helpottamisen vuoksi uusien kuljettajien ajo-opetustuntien määrä laski selkeästi ja tuntien määrä korvattiin ajosimulaattoreilla. Simulaattorit eivät kuitenkaan koskaan korvaa aitoja, liikenteessä koettavia tilanteita.

Valtaosassa 17-vuotiaiden ajamissa onnettomuuksissa nuoren kuljettajan auto oli täynnä matkustajia. Häiriötekijät auton sisällä ovat usein johtaneet siihen, ettei nuori kuljettaja enää hallinnutkaan liikennetilanteita.

Vain ajamalla oppii. Nuorille kuljettajille lisää opettajien antamia opetustunteja ja kielto ajamiseen yöllä! Kiellon valvomiseksi nuoren kuljettajan auto tulisi merkitä varoituskolmiolla vanhaan malliin.

Jaa kirjoitus somessa

Lähetä tai printtaa kirjoitus