Reimarin erikoisnumero on ilmestynyt 30.12.2024 poikkeuksellisesti vain verkossa. Jakelupäivien osuttua arkipyhään paperilehden jakelua ei ollut saatavilla. Käy lukemassa erikoisnumero, mukana lukijoiden vuoden 2024 kohokohtia!

Panokset mieluummin perusinfran kehittämiseen

Liikenne- ja viestintäministeriössä kaavaillaan maamme rautatieverkon raideleveyden kaventamista eurooppalaiselle tasolle. Raideleveytemme on nykyisin 1 524 mm kun vastaava eurooppalainen raideleveys on noin 9 senttiä kapeampi, tarkasti 1 435 millimetriä.

Jos ministeriön ja ministeri Lulu Ranteen suunnitelma toteutuu, Suomella on edessään historiansa laajin ja hintavin rakennusprojekti.

Väyläviraston hallitsema rautatieverkkoa on kaikkiaan 5 900 kilometriä. Tuskin edes ministeriössä on laskettu, millainen hintalappu on rautatieverkoston muuttaminen kapeammalla raidevälille, sillä jos muutokseen mennään, sen on koskettava koko rataverkkoamme.

Ministeriö raideleveyden kaventamishankkeisiin on lähdetty Nato ja EU:n hoputtamana. Vaikka rakentamisurakan kustannuksista 30 % tulisi EU:ltä, Suomen maksettava osuus olisi hyvinkin satoja miljardeja euroja.

Työt alkavat Oulun pohjoispuolelta ja pyrkimyksenä on saada kansainvälinen raideleveys Oulusta Rovaniemelle ja Tornioon, josta edelleen Ruotsin kautta Norjaan.

Jospa keskittyisimme rataverkkomme perusinfraan ja sen korjausvelan kuittaamiseen. jo se riittäisi hyvään lopputulokseen.

Jaa kirjoitus somessa

Lähetä tai printtaa kirjoitus