Hillonlahden pohjukkaan ei näillä näkymin ole tulossa akkumateriaalitehdasta. Kiinalainen enemmistöosakas perääntyi hankkeesta, koska maailman markkinatilanne on tällä hetkellä vaikea.
Autoja ei varsinkaan Euroopassa ole mennyt kaupaksi odotusten mukaisesti, litiumioniakkujen valmistuksessa käytettävästä prekursorista (jota Haminassakin oli tarkoitus valmistaa) on ylitarjontaa. Ja tuskinpa juuri nyt Ameriikan ihmemaasta liikkeelle laitetut, maailman turhimmat pörssivajoamat auttavat asiaa.
CNGR Finland mainosti hanketta maailman vihreimmäksi akkumateriaalitehtaaksi. Se oli aika kova väite yritykseltä, joka sen sijaan, että ottaisi käyttämänsä sulfaatin talteen, olisi laskenut sen mieluummin Suomenlahteen.
Ehkä aikalisä kääntyykin lopulta hyväksi asiaksi. Teknologiat, niin itse akkujen valmistuksessa kuin kierrätettävän materiaalin talteenotossa ja hyödyntämisessä kehittyvät. Ehkä suola-akut syrjäyttävät litiumioniakut autoissa. Ehkä maailma tulee järkiinsä ja biokaasulla tai biodieselillä käyvät polttomoottoriautot saavat armon päättäjien silmissä.