– Uuden toimialan saaminen tänne on Haminalle iso juttu. Se on sitä koko maalle. Elämme teollisen historian erästä saranavaihetta, totesi kaupunginjohtaja Ilari Soosalu CNGR Finlandin järjestämässä tiedotustilaisuudessa.
Yhtiö kutsui median tiedotustilaisuuteen aluehallintoviraston viime viikolla antaman ympäristölupapäätöksen jälkeen. Avi myönsi CNGR:lle ympäristöluvan ja aloitusluvan. Lisäksi yhtiö sai samalla luvat purkuputken sijoittamiseen ja sen edellyttämiin ruoppauksiin sekä käyttöoikeuden alueelle putken kunnossapitoa varten.
Luvasta huolimatta yhtiö ei kuitenkaan aio aloittaa rakennustöitä ennen päätöksen lainvoimaisuutta.
– Päätöksestä varmasti valitetaan. Aiomme odottaa kunnes asia on oikeusistuimessa käsitelty, CNGR Finlandin toimitusjohtaja Thorsten Lahrs sanoo.
– Parhaimmassa tapauksessa tehtaan rakentaminen alkaisi 2026-27.
Kymenlaaksoon rakentuvaa akkuteollisuuden keskittymää tukevan Cursor Oy:n toimitusjohtaja David Lindström käänsi hankkeen saaman kritiikin ja valitukset hanketta hyödyttäviksi:
– Varmasti voi luottaa prosessiin, joka on käyty läpi näin tarkkaan. On jätetty satoja kommentteja ja huomautuksia. Ne on tutkittu ja niihin on vastattu. Viimeistään tällä (Avin) päätöksellä vastakkainasettelut on ammuttu alas.
Sähköautojen akkujen valmistukseen tarvittavaa prekursorimateriaalia tuottavaa, kiinalais-suomalaista yritystä sinänsä ei moni vastusta. Suurin huolenaihe, niin asukkailla, kalastajilla kuin monella ympäristöasiantuntijallakin on tehtaan purkuvesien mukana mereen laskettava ennennäkemättömän suuri sulfaattimäärä ja raskasmetallijäämät.
Aluehallintovirasto perustaa päätöksensä siihen, ettei sillä ole tiedossa yhtään ainakaan meri- tai murtoveteen jätevetensä johtavaa pCAM-laitosta, jolla olisi toimiva sulfaatinerotusprosessi käytössään. Näin ollen virasto katsoo, että sillä ei ole parhaaseen käyttökelpoiseen tekniikkaan perustuvaa perustetta vaatia sulfaatin poistoa.
– Aluksi veden laadun tarkkailumittauksia tehdään tiiviimmin, kerran viikossa. Sitä suorittaa riippumaton, sertifioitu tarkastaja. Ely on valvovan viranomaisen roolissa, kertoo CNGR Finlandin projektikehityspäällikkö Jenni Bäck.
Bäck muistuttaa ettei uudella alalla ole vielä alakohtaista BAT-ohjeistusta (paras käyttökelpoinen tekniikka).
– Olemme hyödyntäneet verrattavissa olevan teollisuuden BAT-ohjeita.
Ympäristölupa on voimassa toistaiseksi, ja se koskee prekursorimateriaalin 60 000 tonnin vuosituotantoa.
CNGR Finland Oy on Suomen Malmijalostuksen ja kiinalaisen teknologiayritys CNGR Advanced Materialin yhteisyritys, josta kiinalaiset omistavat 60 %.
Avin lupapäätöksestä voi valittaa 20.3. asti Vaasan hallinto-oikeuteen.