Syttyvätkö meijän jouluvalot tänä jouluna? Seuraa keräyksen etenemistä.

Kelkkakerho naatiskeli talvisesta luonnosta

Ahti Pakkanen luotti Pyhältö-retkellä vanhaan Ski-Doo -kelkkaansa.

Jos on hiihtäminen riippuvainen lumesta, sitä on myös moottorikelkkailu. Talvinen harrastus vetää puoleensa, mutta into sammuu, jos lunta ei ole. Haminan seudun moottorikelkkailijat ry perustettiin jo 1980, mutta toiminta yhdistyksessä nousee ja laskee sen mukaan, millaiset ovat kelkkakelit.

Lauantaina kerho pyöräytti jälleen vintage-retken, joka suuntautui vakioreittiä pitkin Pyhältöön. Matkaan läksi noin 30 – 35 kelkkaa, vanhaa ja nuorta.

– Viime talvi oli yksi heikoimmista. Monet kelkat jäivät koko talveksi varastoon, jollei ollut intoa lähteä hakemaan pohjoisen suunnasta olosuhteita, sanoi Ahti Pakkanen, joka on viihtynyt kelkkailun parissa jo kymmeniä vuosia.

Tuomo Penttilä ja Terhi 10, vuosimallia 1972.

Kerhon puheenjohtaja Lari Pakkanen peri nuijan isältään Ahtilta. Samalla käytännöt siirtyivät nykyaikaan ja viestit jäsenistölle kulkevat vilkkaasti.

– Vauvaikäisenä alkoi kelkkailuni. Nyt näyttää taas hyvältä, kun lunta riittää. Viime talvena en ajanut kelkalla metriäkään, tunnusti Lari.

Moottorikelkka vie harrastajansa luontoon. Pyhältöön reissattiin tuttua vakioreittiä, perillä nuotiomakkarat ja sitten takaisin.

– Meillä on maaomistajien luvat reiteillemme. Lupaneuvotteluja käydään jatkuvasti, kun reitistöä laajennetaan. Pyhällössä voi sujuvasti liittyä Miehikkälä – Virolahti -porukoitten reiteille ja miksei vaikka Luumäen suuntaankin, valistaa Lari.

Tuomo Penttilä on yksi kerhon ikiharrastajista. Hän läksi Pyhällön retkelle todellisella vintage-mallilla, sillä kelkkana oli 1972 valmistunut Terhi 10, jota valmistettiin armeijan tarpeisiin sekä myyntiin.

– Tätä mallia valmistettiin 100 kappaletta yhteistyössä teknisen korkeakoulun ja Valmetin kanssa. 15-heppainen kone, yksi ohjaava suksi ja alla kaksi vetävää, kapeaa mattoa. Kun vertaa tätä ajanmukaisiin laitteisiin huomaa valtavan kehityksen, sanoi Tuomo.

Tuomo Penttilä on ollut mukana Jäämeri-ajossakin, kun Haminasta lähdettiin kerhon porukalla maistamaan jäämeren suolaista vettä.

– Kartalla matkaa tuli 2 180 km, mutta käytännössä ajomatka oli vähintään 4 000 km, sillä taitoimme taipaleen ilman reittisuunnitelmaa.

Moottorikelkkailun tulevaisuus on Haminan seudulla epäselvä:

– Seudulla eikä Kotkassakaan ole enää yhtäkään kelkkakauppiasta. Viime talven rospuutto säikäytti kauppiaan eikä kukaan enää lähtenyt riskillä ottamaan myyntikelkkoja varastoonsa, tuumi Ahti Pakkanen.

Puheenjohtaja Lari Pakkanen sai takapenkille pelkääjäksi Meri Nuutisen.

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli