Syttyvätkö meijän jouluvalot tänä jouluna? Seuraa keräyksen etenemistä.

Kotkan-Haminan seudun delegaatio tutustui akkuteollisuuteen Kiinassa

Akkuteollisuudesta odotetaan taloudellisen kasvun moottoria Kotkan-Haminan seudulle ja laajemminkin Kaakkois-Suomeen. Alueellinen delegaatio kävi maaliskuun alussa tutustumassa Kiinan akkuteollisuuteen.

Matkan tavoitteena oli tutustua akkuteollisuuden arvoketjun eri osien toimintaan ja työvoiman osaamistarpeeseen. 

– Erittäin tärkeänä pidettiin myös osoittaa alueen sitoutumista hankkeisiin ja luottamusta toimijoihin, sekä yhtiötasolla että henkilökohtaisesti. Matkan aikana varmistui, että Kotkan-Haminan akkuteollisuushanke on tekemisissä maailman johtavien teknologiatoimijoiden kanssa, kerrotaan Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursorin tiedotteessa. 

– Keskusteluissa kävi ilmi, että Suomen maine investointiystävällisenä maana on kärsinyt viime vuosien lupaprosesseihin liittyvien ongelmien takia. Samalla arvostetaan mm. osaamista sekä logistiikkaan liittyviä mahdollisuuksia. Kustannustasoa verrattuna kilpailijamaihin pidettiin haasteellisena.

Matkan aikana delegaatio tapasi kiinalaisyhtiöiden korkeaa johtoa. Delegaatioon osallistui edustajia kehittämisyhtiö Cursorista, Kotkan ja Haminan kaupunkien organisaatioista, Suomen Malmijalostus Oy:stä, CNGR Finland Oy:stä, LUT-yliopistosta, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk:sta ja Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä Ekamista.

Akkutehtaasta toivotaan elinvoimaloikkaa

Kaupunginjohtaja Ilari Soosalu osallistui Kiinaan suuntautuneelle tutustumismatkalle. Reilun viikon kestäneellä matkalla perehdyttiin Kiinan akkuteollisuuteen ja vierailtiin alan opetusta ja tutkimusta harjoittavissa yliopistoissa.

– Matkalla oli kolme tavoitetta: ensinnäkin tutustua koko arvoketjukokonaisuuteen. Toiseksi eri koulutuslaitoksiin ja verrata, miten oma järjestelmämme vastaa koulutustarpeisiin, toteaa Soosalu.

– Kolmantena tavoitteena oli näyttää naama, tutustua henkilöihin ja tehdä selväksi kiinnostuksemme ja valmius yhteistyöhön.

Kiinan väkiluku on 1,4 miljardia, suurkaupungeissa asuu kymmeniä miljoonia ihmisiä. Liikenteen sähköistämisessä ollaan pitkällä.

– Suurkaupungeissa polttomoottoriautot ovat jopa kiellettyjä. Vihrein kilvin varustettuja sähköautoja ja sähköskoottereita näkee kaikkialla.

Matka lisäsi ymmärrystä asioiden mittakaavasta.

– Kiinan akkuteollisuudesta tuli mieleen edelläkävijyys, ammattimaisuus, laaja-alaisuus. Eurooppa on merkittävä markkina-alue Kiinalle, ja nyt koko Eurooppa haluaa päästä mukaan akkuteollisuuteen. Suomelle ja Haminalle on tärkeää olla siinä mukana. En tiedä, onko näin suurta globaalia teknologista mullistusta koskaan tapahtunut näin lyhyellä aikaikkunalla. Ja tämä on vasta ladun alku, takamatkalta olisi vaikea ponnistaa mukaan markkinan eturintamaan.

Soosalu pitää Haminan etuina akkutehtaan sijoittumiselle sen sijaintia, satamaa ja hiilidioksidivapaata sähköä. Vakiintunut koulutusjärjestelmä sekä yhteiskunnan vakaus tekee Suomesta ennustettavan ja turvallisen sijoituskohteen.

– Kiinalaiset tekevät ennen pitkää vastavierailun tutustumaan Haminaan ja Kotkaan.

Samaan aikaan haastattelun kanssa luovutettiin Helsingissä pikkuparlamentissa kansalaisadressi, jolla vastustetaan Haminaan suunnitteilla olevan akkumateriaalitehtaan sulfaatti- ja nikkelipäästöjen laskemista mereen.

– Meidän pitää pystyä luottamaan siihen, että virkavastuulla lupa-asioista päättävät virkamiehet tekevät oikeita päätöksiä. Toivottavasti asiat ratkeavat nopeasti ja kaikki sujuu hyvin, kaupunginjohtaja Soosalu sanoo. 

Jaa artikkeli somessa

Lähetä tai printtaa artikkeli